Een icoon subtiel herdacht
Porsche 911 toe aan achtste generatie
Sterker, sportiever en scherper: de nieuwe en achtste generatie van de Porsche 911 laat zich omschrijven in drie woorden. Je hapert niet aan een succesmodel, dus hij blijft trouw aan de iconische look van de voorgangers. Nieuwe details en fijnzinnige stijlevoluties geven de 911 wel een gespierdere uitstraling.
Bron: Porsche AG
Brede heupen
“Door de jaren heen kreeg de 911 altijd betere proporties. We hebben die lijn voortgezet”, vertelt de exterieurdesigner van de nieuwste 911. Vrij vertaald staat beter gelijk met breder. Aanzienlijk bredere wielkasten herbergen vooraan nu 20-inch wielen. De heupen bieden zelfs plaats aan 21-inch wielen en zijn op alle versies verbreed. Hierdoor zet Porsche het ranke middelste deel extra in de verf.
![](/sites/default/files/styles/paragraph_image/public/media/img/CZ20V03ID0004_cmyk_2.jpg?itok=nAcrwK1t)
“Door de jaren heen kreeg de 911 altijd betere proporties. We hebben die lijn voortgezet.”
Dat ranke middenstuk: aalglad. En daar zie je een van die subtiele stijldetails. Verzonken deurgrepen die elektrisch uitklappen. Voorts onderscheid je deze 992 – de code die kenners hieraan geven – van de vorige generaties door een laaggeplaatste nummerplaat, die zich nestelt tussen twee dikke uitlaatpijpen. Alles werd in het werk gesteld om de wagen optisch breder en ook lager te maken. Achteraan herken je het nieuwe model door de nieuwe lichtstrook over de gehele breedte met het Porsche-embleem in 3D. Dat zagen we eerder al verschijnen bij de Panamera. “Een puristische benadering die het ontwerp van de nieuwe 911 compleet maakt”, aldus het exterieurteam. Ook zit er nu een derde remlicht verticaal in het koelrooster.
Sprong naar aluminium
“Je moet respect hebben voor het icoon, maar angst zou een remmend effect hebben”, aldus Porsche. Ooit gaven ze wel eens te veel gas: herinner je je de stijlbreuk nog met de 996 uit de jaren ’90? Die werd snel ongedaan gemaakt. Maar er blijft ruimte voor vernieuwingen. Zo gaven ze de nieuwe 991 bovenop de herkenbare contouren ook ‘kieuwen’, wat extra dynamiek toevoegt. Nog opmerkelijk: het koetswerk. Buiten enkele uitzonderingen op het voorste en achterste gedeelte is deze voortaan volledig opgetrokken uit aluminium.
![](/sites/default/files/styles/paragraph_image/public/media/img/P18_0852_a3_rgb.jpg?itok=MZIpIW7a)
Evenwichtsoefening analoog en digitaal
Het compleet nieuwe interieur is een spel tussen heldere en strakke lijnen in het dashboard met verzonken instrumenten. Het spiekbriefje dat de Nederlander Ivo van Hulten, interieurverantwoordelijke, hiervoor hanteerde stond volspekt met referenties naar 991-modellen uit de jaren ’70. Naast de analoge centrale toerenteller – typische Porsche – kan de bestuurder info aflezen van twee smalle en frameloze displays. Het centrale scherm is nu 10,9 duim groot en is een beetje hoger geplaatst om gebruik veiliger te maken.
“Een mooie balans tussen analoge en digitale elementen, dat maakt het instrumentenpaneel een opvallend kenmerk van de nieuwe 911.”
![](/sites/default/files/styles/paragraph_image/public/media/img/P18_0841_a3_rgb.jpg?itok=4k-k66s8)
Een mooie balans tussen analoge en digitale elementen, dat maakt het instrumentenpaneel een opvallend kenmerk van de nieuwe 911. Onder het scherm bevinden zich vijf knoppen die toegang bieden tot de belangrijkste functies. “De oorspronkelijke 911 had binnenin een horizontaal karakter. Eind de jaren tachtig verschoof de focus naar technologie. Nu benadrukken we wel nog nieuwe materialen, maar keren we terug naar dat horizontale”, vertelt van Hulten.
911 voelt nattigheid
Overdrijven doen ze met andere woorden niet, maar het nieuwe infotainmentsysteem geniet wel van enkele vernuftige snufjes. Bij de rijhulpsystemen zit zelfs een WET-functie, waarbij de auto nattigheid op de weg detecteert en de controlesystemen op scherp stelt. Hier krijg je als chauffeur een melding en advies om de rijmodus aan te passen. Aanvullend vind je adaptieve cruise control en voor het eerst ook nachtzicht (optioneel) in de 911.
Digitaal wil Porsche ook een voorbeeldfunctie aannemen met de toepassing Porsche Impact, dat de uitstoot van de wagen nagaat. Het programma berekent een financiële bijdrage die Porschisten kunnen bijdragen om hun eigen CO2-voetafdruk te neutraliseren. Daarbij kiezen ze zelf in welk internationaal gecertifieerd klimaatproject ze investeren. Deze zijn verspreid over de hele wereld en focussen op energie uit wind, water en zon en op het behoud van bossen.
Spreken we over de motor, zijn het de S-modellen die het startschot geven, meer bepaald de Carrera S en 4S. Een drukgevoede zescilinderboxermotor levert nu 450 pk, toch weer 30 pk’s meer dan de vorige editie. Daarmee blijft hij vlot onder de viersecondengrens: de achterwielaangedreven Coupé sprint in 3,7 seconden naar 100 km/u en de Carrera 4S doet daar nog eens 0,1 vanaf. Ook hier een verbetering van 0,4 seconden ten opzichte van generatie 7. Het verschil diep je zelfs nog verder uit met 0,2 seconden dankzij het optionele Sport Chrono pakket. Allemaal denderde cijfers. Dat levert een denderende topsnelheid op: de vierwielaangedreven versie haalt maximaal 306 km/u en de Carrera S gaat tot 308 km/u. Krijg je ook al zin om dat eens te testen?
![carrera](/sites/default/files/styles/paragraph_image_wide/public/media/img/P18_0876_a3_rgb.jpg?itok=HsQTdtf9)
Getest en goedgekeurd
Voor de nieuwe 911 groen licht kreeg, werd hij wereldwijd tot het uiterste gedreven. In de eerste fase van het testwerk ging alle aandacht naar de traditionele expertises van Porsche: het onderstel en de motor, die opnieuw een opwaardering kregen. Dan volgde een ellenlange reeks functie- en stresstests.
Hij baande zich een weg van de ene klimaatzone naar de andere en onderging temperatuurverschillen tot wel 85 graden Celsius. In het Midden-Oosten en Death Valley in de VS doorstonden de klimaatregeling, het thermomanagement en de verbranding zelf tests bij temperaturen tot 50 graden. In Finland, bij -35 graden, werd dan weer gekeken naar koudstart, verwarming, grip en rij- en remgedrag, maar ook de reactiesnelheid van de controlesystemen.
Motor, overbrenging, remmen en onderstel werden onder de loep genomen op de Nürburgring – een vaste pitstop bij het Porsche-testwerk – en de bergachtige Eifel-regio. Snelheid? Daarvoor ging de 911 scheuren in het Italiaanse Nardò. Van laagtemeters (90 meter onder de zeespiegel) in Death Valley tot 4.300 meter hoog in de ijle lucht op Mount Evans in Colorado: de testauto’s legden samengeteld om en rond de 3 miljoen kilometer af.
Carrera S
331 kW (450 pk)
in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u (3,5 met Sport Chrono)
308 km/u
8,9 l/100 km en 205 g/km
€ 123.395,80 incl. btw
Carrera 4S
331 kW (450 pk)
in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u (3,4 met Sport Chrono)
306 km/u
9,0 l/100 km en 206 g/km
€ 131.381,80 incl. btw