Taycan schittert op Festival of Speed
Getest door Mark Webber
Dit weekend beklommen weer heel wat racewagens de heuvels van Goodwood House in West Sussex. Porsche zorgde tijdens deze editie van Festival of Speed voor enkele highlights. Naast een bezoekje van de nieuwe Porsche Taycan, konden bezoekers ook de 911 RSR in wereldpremière aanschouwen.
Het snelheidsspektakel lokte zo'n 200.000 fanaten naar het domein van Charles Henry Gordon-Lennox. Al sinds '93 organiseert de elfde Hertog van Richmond het Goodwood Festival of Speed: het nummer een motorsportevent in de UK dat gekend staat om z'n iconische 1,87 kilometer heuvelklim.
![Porsche op Goodwood Festival of Speed](/sites/default/files/styles/paragraph_image_wide/public/media/img/Porsche%20Taycan%20op%20Goodwood%20Festival%20of%20Speed.jpg?itok=h3i-z9cC)
![Porsche op Goodwood Festival of Speed](/sites/default/files/styles/paragraph_image/public/media/img/Porsche%20op%20Goodwood%20Festival%206.jpg?itok=ucboBewH)
![Porsche Taycan op Goodwood Festival of Speed 2019](/sites/default/files/styles/paragraph_image/public/media/img/755689_taycan_goodwood_motor_circuit_festival_of_speed_2019_porsche_ag.jpg?itok=AWfma8Yd)
Eerste elektrische sportwagen
Ter gelegenheid kroop Mark Webber achter het stuur van het prototype van de nieuwe Taycan, die in september gelanceerd wordt. Porsches eerste elektrische sportwagen stelde met 440kW/600pk en veel acceleratiepotentieel niet teleur. De Australische coureur — en sinds 2016 Porsche-ambassadeur — omschreef de Taycan als "absoluut indrukwekkend". Een week geleden reed de auto trouwens nog op het circuit van het Porsche Experience Centre (PEC) in Shanghai en binnenkort is hij te zien in New York voor het ABB FIA-Formula E-kampioenschap. Dat alles kadert binnen de Porsche Triple Demo Run waarbij de Taycan drie continenten doorkruist voor z'n officiële debuut.
![Porsche 911 RSR](/sites/default/files/styles/paragraph_image_wide/public/media/img/6041385_911_rsr_2019_model_year_2019_porsche_ag.jpg?itok=EtIcEWKw)
Porsche 911 RSR
Nog een blikvanger was de 911 RSR. Het vorige model werd 'lichtjes' geherinterpreteerd: maar liefst 95% van de onderdelen zijn vernieuwd. Enkel de de koplampen, het remsysteem, de koppeling, de bestuurderszetel en delen van het chassis werden behouden. De indrukwekkende racer met een vermogen van 515 pk kreeg onder andere een 4,0-liter zescilinder: de grootste boxermotor ooit in een Porsche 911. Die motor bevindt zich niet traditioneel aan de achteras van de wagen, maar meer naar het midden toe, wat het mogelijk maakte de uitlaten voor de achterwielen te plaatsen. Ook benieuwd wat dat geeft? All eyes op het volgende WEC-seizoen, waarin de nieuwe 911 RSR Porsche zal vertegenwoordigen in de GTE-klasse.
![Porsche 911 RSR](/sites/default/files/styles/paragraph_image/public/media/img/3639895_911_rsr_2019_model_year_2019_porsche_ag.jpg?itok=L2mu-EJi)